دستاوردها
اطلاعات مطلب
  • بازديدها: 597
  • تاريخ: 20 آبان 1392

جلسات تربيت خانواده

بسم الله الرحمن الرحیم
ضرورت فراگیری مباحث تربیتی

• بهره گیری گسترده تر از مواهب مادی و معنوی:
اول از همه باید دانست پدر و مادر قبل از هر کس، خودشان منافع بسیاری از ایفای نقش مربی گری می برند. برخی از این مواهب را همه می دانیم،
مثلا پدر و مادر اهل برنامه ریزی می شوند، دختر سه سالش كه مي‌شود مادر به فكر جهازيه‌اش است. اگر يك جايي مسافرتي برود، يك كسي برايش هديه بياورد، اين را قايم مي‌كند، پنهان مي‌كند مي‌گويد كه دخترم ده دوازده سال ديگر عروس مي‌شود، چنان برنامه‌ريزي مي‌كند. پدر وقتي زمين مي‌خرد مي‌گويد: يك جايي بخرم كه طبقه‌ي بالايش را براي بچه‌ام بسازم. اينجايش را اينطور بسازم كه اينطور باشد. يعني آدمي كه بچه ندارد، هيچ برنامه‌اي هم ندارد. همينطور الكي حركت مي‌كند. بچه آدم را هدفمند مي‌كند.
بچه سنگدلي را برطرف مي‌كند. ما داشته‌ايم كه دختر قبل از اينكه شوهر برود، نعره هم مي‌كشيدي از خواب بيدار نمي‌شد. شوهر مي‌كند، بچه دار مي‌شود تا بچه‌‌اش عطسه مي‌كند يك وجب از خواب بالا مي‌پرد. اين همان است كه نعره مي‌كشيدي بلند نمي‌شد. بچه روح را لطيف مي‌كند، آدم را حساس مي‌كند، اين حساسيت و لطافت خيلي مهم است.
ايثار يكي از كمالات انسان است. مادر خودش سرما مي‌خورد بچه‌اش سرما نخورد. خودش تشنگي مي‌كشد، يعني دائم از خودش كم مي‌گذارد كه به بچه‌اش بدهد.
صبر، بايد خيلي حوصله كند. تا یک بچه درست تربیت شود خیلی کار می بره، نوح 900سال پیغمبری کرد، در نهایت چندنفر هدایت شدند؟! اگر بنا شود تربیت به معنای واقعی محقق شود، چقدر باید صبر کرد؟! یک سال و دوسال و ده سال... نمی توان برایش زمان تعیین کرد.
دیگر آنکه پدر و مادر مي‌گويد: عجب! اين بچه خيلي حال ما را مي‌گيرد. پس پدر و مادرهاي ما هم يك چنين خدماتي به ما كردند؟ يعني گاهي بچه آدم را ياد خدمات پدر و مادر مي‌اندازد.
چقدر پیش می آید والدین كظم غيظ مي‌كنند. عصباني مي‌شود مي‌خواهد به بچه‌اش بزند...
اینها مواهب معنوی بچه داری است، مواهب مادی آن نیز از برخی روایات قابل استفاده است، به همین خاطر پیغمبر گرامی اسلام هر گاه خانواده دچار مشکل و تنگی روزی می شد، آنها را به نماز امر می کرد كَانَ النَّبِيُّ ص إِذَا أَصَابَتْ أَهْلَهُ‏ خَصَاصَةٌ(ای الجوع و الضعف) نَادَى أَهْلَهُ يَا أَهْلَاهْ صَلُّوا صَلُّوا.شکی نیست که اگر آقا پسرتون اهل نماز شود، اهل عبادت و بندگی شود خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد. در روایتی صریحا به این موضوع اشاره شده است، امام سجاد علیه السلام می فرماینداماحقولدکفانتعلمانهمنکومضافاليکفيعاجلالدنيابخيرهوشره.
يكبار ديگر بگويم. تقويت عاطفه، دلسوزي، ايثار، از خودش كم مي‌گذارد. صبر، يادآوری زحمات والدين، كظم غيظ، صبر و حوصله، اينها و بسیاری موارد دیگر بركات بچه‌داري است. خوب سوال اینجاست چه افرادی بیشتر از این کمالات بهره می برند؟ بله هر که به زوایای روشهای تربیتی بیشتر آشنا باشد و بهتر عمل می کند بهره هایش هم بیشتر است.
• مسئولیت و وظیفه ما نسبت به تربیت فرزندان
در ادامه همان روایتی که از وجود مقدس امام سجاد علیه السلام نقل شد، ایشان می فرمایند: « واماحقولدکفانتعلم...وانکمسؤولعماوليتهمنحسنالادبوالدلالهعليربّهوالمعونةعليطاعته؛حقفرزندتبرتوآناستکهبداني...درقبالولايتيكهبراوداري،نسبتبهادبنيکووراهنمايياشبهراهپروردگاروکمکبهاودرفرمانبرياشازخدا،مسئولي .»
ما نسبت به فرزندانمان مسئولیم و هر چه مسئولیت خطیرتر و عظیمتر، باید بیشتر و بهتر به آن بپردازیم. الان اگه فردی بخواهدماشینی بسازد چند سال درس می خواند، لیسانس بگیر فوق لیسانس بگیر که بشی مهندس مکانیک، که بعدش بتونه ماشینی بسازه یا نه... حال سوال آن است که برای تربیت آن ماشین ساز چندسال باید وقت صرف کرد، چقدر باید درس خواند...ساخت یک ماشین سخت تر است یا ساخت خالق آن ماشین، ماشین پیچیده تر است یا مخترع آن، کدام مهمترند؟ چرا الان هر چیزی میخریم برایش یک کاتولوگ آنچنانی می زنند، می گویند بخوانید اما ما نگوییم برای فرزندانتان کمی مطالعه کنید، کمی حرف بشنوید؟! ما نیاز داریم نشستهایی برای تبادل نظر مسائل و مباحث فرزندانمان داشته باشیم.
• پیچیدگیها و ظرافتهای کار تربیتی
کار تربیتی، کاری بسیار دقیق است و ظرایف بسیاری دارد.
1. به خاطر آنکه اولا بچه ها حساس و دقیقند و البته هر چه کم سن و سال تر باشند حساسترند
نباید در صدا زدن اسمها، نحوه نگاه کردن و... تبعیض باشد
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مشاهده كرد، مردى كه دو پسر داشت، يكى از آنها را بوسيد، و از بوسيدن ديگرى خوددارى كرد! آن حضرت فرمود: چرا ميان آنان، مساوات را رعايت نكردى‏
قلب نوجوان چونان زمين كاشته نشده، آماده پذيرش هر بذرى است كه در آن پاشيده شود.
پس در تربيت تو شتاب كردم، پيش از آن كه دل تو سخت شود، و عقل تو به چيز ديگرى مشغول گردد، تا به استقبال كارهايى بروى كه صاحبان تجربه، زحمت آزمون آن را كشيده‏اند، و تو را از تلاش و يافتن بى‏نياز ساخته‏اند.
2. دوما آنکه بسیاری از عوامل تاثیرگزار بر فرزندان را نمی شناسیم و از بسیاری هم غافلیم
3. سوم آنکه تربیت به معنای صنعت نیست!

به همین خاطر برای تربیت صحیح، ابتدا باید شاکله وجودی هر فرد را شناخت تا او را در ریل خودش هدایت کنی نه اینکه او را مطابق دلخواه خود امر و نهی کنی! مثلا فرزندی که علاقه به رشته های مهندسی ندارد شما به خاطر توهم جامعه نسبت به این رشته ها، به آن سمت امر می کنی و او را از رشته ی مورد علاقه خود نهی می کنی. نتیجه می شود یک نفر که از اینجا(علاقه ی خود) مانده از اونجا(علاقه ی شما) رونده!
به همین خاطر است که گفته می شود تشویق کارسازتر از تنبیه است. تا آنجایی که ممکن است باید آن قطرات ته لیوان را دید و به وسیله تایید آنها، جرقه های امید و جوشش درونی را ایجاد کرد. و اگر در برخی فروض تنبیه لازم آمد، خود فرد را باید از کارش جدا کرد و به شماتت آن کار پرداخت. آیا میدانید چطور می شود در حالی که از کاری اعلام برائت می کنید، عزت فرزندتان حفظ شود؟ انشالله در جلسات آینده باید به بحث تشویق و تنبیه به صورت دقیق تر و مصداقی تر بپردازیم.
آخرین کلام -برای اینکه زیاد هم در این جلسه شما را نترسانده باشم- عرض میکنم تربیت در عین دقیق بودن، ساده هم هست باز هم به خاطر آنکه مثل صنعت نیست. لازم نیست صفر تا صد کار را شما بکنید بلکه خدا فطرت پاکی در نهاد انسان قرار داده که خودش خداجوست، حقیقت جوست، زیباجوست و... فقط باید موانع را کنار زد تا او برود. نباید کاری کرد که گرایشهای فطریش زنگار بگیرد. برخی به اسم روشنفکری، ماهواره و اینترنت را یله و آزاد در خانه رها می کنند، میندازند به جون بچه ها. خوب قلب تیره میشه! شاید سِرّ اینکه گاهی در برخی خانواده های درس نخوانده، فرزندانی تربیت می شوند که باسوادان عالم در حسرت چنین فرزندانی هستند، همین باشد که حداقل مانع شکوفایی استعدادها نمی شوند.
گاهی خود پدر و مادر مانع می شوند، با سرزنش کردنها با بی مهری، با امر و نهی های بی حساب و مخصوصا با بی عملی و بد عملی. آقای دکتر قائمی کتابی دارند به اسم تربیت چه چیز نیست! یعنی چه کارهایی نباید کرد! خوب همین که بدانیم چه کارهایی نباید بکنیم، بسیاری مشکلات حل می شود. همه میگن کار کردن سخت است، کار نکردن که سخت نیست سخته!
خلاصه جلسه آنکه نیاز داریم در فراگیری مباحث تربیتی بیشتر وقت بگزاریم و جلسات اولیا را ادامه دهیم. در این مورد از اولیای محترم نظر خواهی شد که الحمدلله همه اولیای محترم موافقت کردند بنابراین قصد داریم انشاءالله جلسات را ادامه دهیم و البته مصداقی تر بحث کنیم.
و من الله توفیق

موضوعات: تربیت, كانون, اوليا, تربیتی, فرزند, امام حسن(ع)

<
علی مخلصی

25 آبان 1392 21:40

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • تعداد مطالب: 0
  • تعداد نظرات: 0
سلام علیکم
لطفا عبارات عربی تصحیح و نکات ویرایشی در آن عبارات هم لحاظ گردد.
<
سلام

27 آبان 1392 12:53

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • تعداد مطالب: 0
  • تعداد نظرات: 0
مطلب خوبی بود
فقط متن عربی اصلاح شود

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد امنيتی: *