دستاوردها
کانون دانش پژوهان نخبه » اخبار » اخبار- کانون » گزارش سلسله جلسات «کیمیای نظر»:شرح زیارت امین الله(جلسه چهارم)
اطلاعات مطلب
  • بازديدها: 691
  • تاريخ: 3 اسفند 1392

گزارش سلسله جلسات «کیمیای نظر»:شرح زیارت امین الله(جلسه چهارم)

گزارش سلسله جلسات «کیمیای نظر»:شرح زیارت امین الله(جلسه چهارم)
کانون دانش پژوهان نخبه


به گزارش سایت کانون دانش پژوهان نخبه: چهارمین جلسه از سلسله جلسات اخلاقی، معرفتی کانون با عنوان «کیمیای نظر» در تاریخ 24 بهمن 92 برگزار شد.
موضوع اصلی این جلسات به شرح معارف زیارت امین الله اختصاص یافته که در سیر رشد و تکامل این مجموعه اتفاقی مهم محسوب می شود.
به گزارش این سایت، حاج آقا موضوع این جلسه را به بررسی لقب امین الله در این زیارت اختصاص دادند و فرمودند: «بعضی از القاب القاب مختص است یعنی فقط در رابطه با یک شخص خاصی می شود آن را به کار برد همانند لقب «امیر المؤمنین» که این لقب از مختصات وجود نازنین حضرت علی علیه السلام می باشد، اما برخی از القاب اختصاص به امام خاص ندارد مانند همین لقب امین الله که مختص حضرت علی علیه السلام نیست و هر امامی امین الله است» در ادامه ایشان به روایتی که شیخ صدوق (رضوان الله تعالی) از وجود مبارک امام رضا علیه السلام نقل نموده است اشاره کردند: «الإمام أمین الله فی أرضه و حجته علی العباده و خلیفۀ فی البلاده » و با تذکر پیرامون این مسئله که القاب گاهی مطلق می آیند و گاهی مقید، به طرح این مسئله پرداختند که لقب امین الله در این زیارت مقید آمده است و با اشاره به اینکه این لقب که در مورد امام به صورت مطلق صدق می نماید و در زیارت جامعه کبیره(«و أمناء الرحمن» که أمناء جمع أمین است) نیز به طور مطلق آمده فرمودند: «سر اینکه چرا در زیارت امین الله با قید آمده است را عرض خواهیم کرد » و در ادامه با اشاره به این که پیغمبر اولین کسی بود که این لقب را به حضرت امیر المؤمنین نسبت داد و سپس خود ایشان این لقب را به خویش نسبت دادند و اینگونه به معرفی خود پرداخته اند: «أنا عروۀ الوثقی و کلمۀ التقوی و امین الله تعالی ذکره علی أهل الدنیا » من امین خدا بر اهل دنیا هستم و در جایی دیگر حضرت می فرمایند:« أنا امین الله علی المرسلین» من امین خدا بر همه انبیاء سلام الله علیهم هستم
ایشان برای روشن شدن بحث به معنای واژه امین الله پرداختند و فرمودند: «امین الله به معنای طمأنینه و آرامش نفسانی و زوال و از بین رفتن ترس است و این که می گویند فلانی امین ماست یعنی اینکه اگر انسان امانتی در اختیار او بگذارد آرامش دارد و ترسی ندارد از اینکه آن امانت به باد رود » ایشان در ادامه فرق صفت مشبهه با اسم مفعول را در دوام و استمرار در صفت مشبهه دانستند و واژه امین را صفت مشبهه خواندند و فرمودند: « واژه و لقب امین را به کسی می دهند که امانتداری در او استقرار و دوام و ثبوت دارد و این طور نیست که بشود این صفت را از او گرفت. این می شود امین»
ایشان در جواب این پرسش که «سر ذکر القاب در صدرِ زیارات چیست؟» فرمودند:«سرّش اینست که می خواهند این زائر دور افتاده از حقیقیت را توجه دهند که در این کره خاکی به دنبال امین خدا باش و تو نیاز به یک پناهگاهی داری، نیاز به یک راهبر مورد اطمینان داری و اون کسی که امین خداوند در روی زمین است همین وجود نازنینی است که الان مقابلش ایستاده ای و با کلمات داری او را زیارت می نمایی»
ایشان به جواب سوالی که در ابتدا بحث طرح نموده بودند پرداختند: « چرا قید فی أرضه؟ امیرالمؤمنین امین الله است امین مطلق است اما این که در زیارت امین الله قید فی أرضه آمده برای آنست تا به زائر این توجه را بدهد که عالم دنیا و عالم طبیعت، عالمی است که انسان را از حضرت حق غافل می کند و این دار، دار تزاحم است، منافع من با منافع شما مزاحمت ایجاد می کند و وقتی بشر پا به این عالم دنیا می گذارد طبیعت این عالم ماده اینست که بین او و حضرت حق حجاب ایجاد می کند لذاست که قبل از اینکه به عالم دنیا بیاییم نیاز به پیغمبر و امام نداریم اما به محض اینکه پا به این عالم گذاشتیم و محجوب شدیم و بین ما و حضرت حق حجاب ایجاد شد، نیاز به امام و پیغمبر به وجود آمد تا با دستوراتشان ما را راهنمایی کنند که به فطرت اصلی برگردیم تا این حجاب ها کنار رود
تنها کسانی که پا به این عالم می گذارند و این طبیعت و ماده حجاب بین اینها و حضرت حق نمی شود و عهد ازلی خود را فراموش نمی کنند و می توانند امین انسانها باشند (یعنی انسانها به اونها اعتماد کنند) چه کسانیند؟ انبیاء و اولیاء عظیم الشأن الهی اند لذاست که می فرماید «السلام علیک یا امین الله فی أرضه» ای کسی که آلوده به دنیا نشدی ای کسی که بین تو و حضرت حق حجابی ایجاد نشده.
اون کسی که بین او خدا حجابی نیست و عالم طبیعت حجابی ایجاد نکرده این وجود نازنین و بزرگوار است که باید به دنبال او حرکت کنی»
ایشان در ادامه فرمودند:« این که اینجا قید آمده معنایش این نیست که امین خدا در این کره خاکی هستند اما امین خدا در مجردات و ملائکه خدا و عالم آخرت نیستند، نه بلکه امین خدا در ملک و ملکوت، ظاهر و باطن، سرّ و غیب و شهود و همه عالم خلقت امیر المؤمنین علیه السلام امین الله است و امین مطلق است»
حاج آقا با اشاره به شواهدی دیگر از زیارتنامه خود امیر المؤمنین نیز به این روایت از امام محمد باقر اشاره فرمودند که: «أمنُ لِمن إلتجأ إلیهم» امام مایه امنیت است برای کسی که به او پناه می برد.
پس باید به چه کسی پناه ببریم؟ به کسی که مایه امنیت ما باشد و او کیست؟ او امام است «و أمانٌ لمن تمسَّک بهم» و مایه ایمنی است برای کسی که به او تمسک پیدا کند»

ایشان در ادامه با نقل خاطراتی از حضرت امام و استقامت ایشان در رفتن به زیارت حضرت امیرالمؤمنین پرداختند و سپس به جواب امام معصوم علیه السلام در پاسخ به سوال شخصی که پرسیده بود« شما خود امامید و چرا برای زیارت امام نائب می گیرید تا در کنار مزار امام شما را دعا نمایند» پرداختند و فرمودند: « حضرت پاسخ دادند: درست است که او امام است و من نیز امام، اما یک مکانهایی هست که جای استجابت دعاست»
لذا در صدر زیارت امین الله راه را به ما نشان داده اند که در این کره خاکی چه کار باید بکنیم و به چه کسی باید پناه ببریم تا به مقصد برسی! به امیر المؤمنین علیه السلام باید تکیه کنیم.»
حاج آقا با اشاره به رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه که اولی رحمت عام است و دومی رحمت خاص، در جواب این سوال که «واسطه رساندن این رحمت ها چه کسی می باشد؟» فرمودند: «امیر المؤمنین علیه السلام که امین الله است و امام که امین الله است واسطه رساندن فیض ربوبی رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه می باشد؛و ایشان امین خداست در هدایت خلق و امین خداست در امور آشکار و پنهان الهی. لذا در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« أمینهُ فی سرِّه و علانیۀ» امین خداست در نهان و آشکار و این گونه امین خداست در فیض رسانی» .
در ادامه بحث حاج آقا به نقل دو روایت از وجود مقدس امام رضا علیه السلام پرداختند که هردو حدیث قدسی می باشند که خداوند می فرماید:« ای پسر آدم این واجباتی که انجام می دهی به نیروی من هست که انجام می دهی و با نعمت من هست که نیرو پیداکردی برای نافرمانی من» لذا شیطان با چه نیرویی وسوسه می کند؟ با نیروی الهی، ما با چه قدرتی گناه می کنیم؟ با نیروی الهی، باید فیض الهی بیاید تا ما قدرت پیدا کنیم ، اونوقت معصیت خدا می کنیم و در روایت دیگر که حدیث قدسی می باشد، امام رضا علیه السلام می فرمایند:« گناه می کنی با همان نیرویی که من در وجود تو قرار دادم » پس ما با نیروی الهی به جنگ با خدا می رویم و به نافرمانی خدا مشغول می شویم
ایشان با استفاده از این دو روایت نیرویی را که «ابن ملجم» ملعون به واسطه آن شمشیر بر فرق حضرت زد را از جانب حضرت حق دانستند که واسطه رسیدن این نیرو را خود امیر المؤمنین دانستند و فرمودند: «لذا امین الله است و فیض الهی را می رساند حتی به دشمن خویش. سیدالشهدا فیض الهی را در کربلا به «شمر» می رساند لذا اگر او مانع شود «شمر» نمی تواند کاری انجام دهد. مجرای فیض الهی امام است »
ایشان در ادامه برای امین الله بودن دو رکن را لازم دانستند: «رکن اول: باید ظرفیت و توان دریافت این امانت را داشته باشد و رکن دوم: بتواند این امانت را به صاحبش برساند و کسی که امین خداست در روی زمین، امام است ، امیر المؤمنین است و در هیچ کدام از این دو رکن نقص ندارد یعنی اینقدر سعه وجودی دارد که تمام آنچه از مبدأ الهی نازل می شود را می تواند دریافت کند.
لذا در روایت داریم وقتی به زیارت حضرت می رویم و بعد عرض می کنیم السلام علیک با امین الله فی أرضه باید ببینیم خودمون امانتدار الهی هستیم، این امام امین الله است ما در این صفت و خصلت چقدر فاصله داریم با اماممان .
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است به عبدالله بن أبی یعفور پیام می دهند که ببین با چه وسیله ای امیر المؤمنین نزد پیامبر، رفعت مقام پیدا کرد؟ و حضرت در این پیام بیان می کنند که به این دو صفت ملتزم باش : بصدق الحدیث و اداء الأمانت.
دو خصلت علی علیه السلام داشته که ایشان را برجسته نموده: راستگویی و امانتداری. این دو معیار و میزان است یعنی اگر می خواهی مؤمن حقیقی و مؤمن ادعایی را با معیاری تشخیص دهی، همین دو است: صدق حدیث و ادای امانت»
در انتهای جلسه ایشان فرمودند که در روایت آمده که با نماز خواندن با کارخیرکردن، روزه گرفتن و زکات دادن نمی شود مؤمن راستین را از مؤمن ادعایی تمیز داد تمیز دادن منحصر است به صدق الحدیث و أداء الأمانت.

موضوعات: جلسات، کیمیای نظر،شرح زیارت امین الله(جلسه چهارم) حاج آقا

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد امنيتی: *